Європейський освітній простір: можливість та виклики для України

Інклюзивне навчання – система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.
Інклюзія в Україні набирає обертів. 15 вересня 2021 р. уряд затвердив новий Порядок організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти. Відповідна постанова набуде чинності вже з 1 січня 2022 р.
Що ж таке інклюзивна освіта? Чому її впровадження стало надзвичайно актуальним в Україні? Та який досвід європейських колег може бути корисним для нашої держави? Відповіді на ці та інші важливі питання лунали під час Круглого столу: «Європейський простір інклюзивної освіти: виклики та можливості для України», організованого в рамках проєкту «Європейський освітній простір: можливість та виклики для України» програми Еrasmus+ напряму Jean Monnet 611363-epp-1-2019-1-ua-eppjmo-module (Чернігів, 16.09.2021).
З вітальним словом до учасників Круглого столу звернулися: Коваленко О.Б. – к.і.н., професор, директор НН інституту історії та соціогуманітарних дисциплін імені О.М. Лазаревського Національного університету Чернігівський колегіум імені Т.Г. Шевченка; Литвин К.А. – заступниця начальника управління культури та туризму Чернігівської міської ради, начальниця відділу туризму та промоції міста; Кеда М.К. – к.і.н., доцентка кафедри всесвітньої історії та міжнародних відносин, керівниця Центру європейських студій НУЧК імені Т.Г. Шевченка.
Ключовою спікеркою заходу виступила Підмогильна Олена Валеріївна, директорка КУ «Інклюзивний ресурсний центр № 1» Чернігівської міської ради. Під час виступу особливу увагу було приділено важливості наступності у впровадженні інклюзивного навчання між школами та ЗВО, йшлося про виклики, що зустрічаються на цьому шляху та досягнення у цій царині.
Спікерами заходу виступили: Острянко А.М. – к.і.н., доцент, завідувач кафедри історії України, археології та краєзнавства НУЧК імені Т.Г. Шевченка; Махній М.М. – практичний психолог КУ «Інклюзивний ресурсний центр № 1» Чернігівської міської ради, Стрілюк О.Б. – доцентка кафедри всесвітньої історії та міжнародних відносин НН інституту історії та соціогуманітарних дисциплін імені О.М. Лазаревського, заступниця директора з наукової роботи.
Активну участь у дискусії взяли: Гавриленко Т.Л. – професорка кафедри дошкільної та початкової освіти і мистецтв НУЧК імені Т.Г. Шевченка, Соломенна Т.В. – доцентка кафедри всесвітньої історії та міжнародних відносин. У роботі Круглого столу активну участь також взяли студенти магістратури ОП «Історія та археологія» та ОП «Середня освіта (історія)». На заході були присутні магістранти спеціальностей 012 «Дошкільна освіта», 013 «Початкова освіта».
Дискусії та жваві обговорення викликали питання термінології, принципів інклюзивного навчання, особливостей дистанційного навчання. Відзначалось, зокрема, що деякі дослідники досить широко трактують саме поняття – «діти з особливими потребами», та розглядають у даному контексті не лише дітей з особливостями розвитку, а й обдарованих малюків, дітей, позбавлених батьківської опіки, а також тих, хто пережив війну чи переїхав з іншої країни (регіону). Підкреслено, однак, що в Україні основною категорією дітей з особливими освітніми потребами прийнято вважати осіб з особливостями психофізичного розвитку.
Аби краще зрозуміти особливості інклюзивної системи освіти було розглянути процес її становлення за кордоном. Особливий акцент зроблено на здобутках Франції (дві форми інклюзивної моделі освіти: класи «шкільної інклюзії», класи педагогічної інтеграції), Польщі (неперервна інклюзивна освіта навчальних закладів міста Гнєзно), Швеції (особливий підхід до навчання дітей з раннім аутизмом) тощо. Під час роботи Круглого столу відзначено, що у більшості європейських держав підготовка педагогів інклюзивної освіти здійснюється в університетах.
Учасники Круглого столу обговорили також:
– якими документами регламентується інклюзивна освіта в українських університетах;
– з якими проблемами стикаються студенти з ООП, та що кажуть про інклюзію;
– чого бракує програмам інклюзії в університетах в цілому.
Команда проєкту сподівається, що захід стане поштовхом для подальшого обговорення питань щодо впровадження інклюзивної освіти та важливих позитивних зрушень у цій сфері.